Sammendrag
Skogsentreprenørene og deres ansatte er den gruppen aktører i norsk skogbruk som har størst innflytelse på hvordan skogbruket praktiseres og hvordan skogbildet formes. Skognæringen er avhengig av forutsigbarhet for avvirkningskapasitet og leveringsdyktighet, noe som forutsetter at entreprenørbedriftene er velfungerende, stabile, har god kompetanse og ledes på en profesjonell måte.
I dette prosjektet har målet vært å forsøke å avdekke hva som gjør at noen lykkes i denne bransjen. Hva er det som gjør de gode gode? Hvordan kan andre entreprenører «løfte seg» ved å lære av deres måte å jobbe på? Prosjektet ønsket også å legge grunnlaget for å tilpasse og tilby opplæring og veiledning til målgruppen på grunnlag av denne kunnskapen. Prosjektet gjennomførte et dybdeintervju med 13 entreprenører i Norge. Utvalget ble gjort ut fra
kunnskap om den enkelte bedrift og anerkjennelse i bransjen. Studien ble gjennomført med en-til-en intervju, med lydopptak. Resultatene ble så analysert av forskere ved Skog og landskap sammen med prosjektleder. Intervjuguide ligger vedlagt denne rapporten. Resultatet fra undersøkelsen viser, som forventet, at det er ulike og ikke nødvendigvis sammenfallende årsaker til at disse lykkes. Det viktigste fellestrekket hos alle i utvalget var en stor bevissthet om det å «drive butikk». For å lykkes i bransjen er det ikke bare om å gjøre å produsere mest mulig m3, men også å ha et bevisst forhold til egne ansatte gjennom ledelse, pleie relasjoner til oppdragsgiver, og ikke minst skogeier. Videre er det helt nødvendig å ha et godt grunnlag for prissetting og forståelse for økonomi. Resultatene fra undersøkelsen er beskrevet i denne rapporten inndelt etter kategoriene: Tanker om bedriften, Teknologi, Økonomi, Ansatte, Helse, Ledelse,
Innovasjon
Andre del av prosjektet hadde som målsetting å benytte seg av kunnskapen fra undersøkelsen for å utvikle kurs og læremidler. Gjennom tilbakemeldinger i både undersøkelsen og fra bransjen ellers, signaliserer entreprenørene tydelig at de ikke har stor tro på å gå på «generelle» kurs, men at de i større grad ønsker hjelpemidler som kan forenkle det administrative arbeidet, spesielt knyttet til økonomi. Ledelsesoppgaver knyttet til kommunikasjon med ansatte er også områder de ønsker veiledning og verktøy til. Dersom de selv så opplever å ikke klare å ta i bruk verktøyene, ønsker de spesifikke kurs eller veiledning for å lære bruk av disse. Videre så de det som en stor utfordring å kunne få med seg kunnskap og verktøy som allerede ligger på nett. Det å skulle lete etter informasjon på nettet er tidkrevende og uoversiktlig. Prosjektet har svart på signalene ved å utarbeide 5 faktaark om viktige områder som ble etterspurt i undersøkelsen, det er videre utviklet en nettside www.jobbiskogen.no, som skal fungere som en portal til kunnskap for denne målgruppen. Videre har også prosjektet deltatt i utviklingen av et administrativt verktøy, FODA, samt utarbeidet budsjetteringsmaler. Prosjektet har også vært arrangør av en nordisk-baltisk forskersamling om tema, og bidratt på to andre forskningskonferanser i utlandet hvor tema er presentert. Prosjektet har videre bidratt til stor grad av kompetanseøkning i begge deltakende institusjoner (Skog og landskap og Skogkurs) innenfor bedriftsutvikling for skogbrukets entreprenører.
SØKER
Skogbrukets Kursinstitutt (SKI)
ÅR
2011
BEVILGET BELØP
Kr 600 000,-