Analyser fra NIBIO viser at bruk av utstyr for variabelt dekktrykk (CTI) for tørn-merbiler kan være en lønnsom investering. Teknologien skal øke tilgjengeligheten til skogsbilveier med redusert bæreevne og bratte motkjøringer, samtidig som vei-vedlikeholdskostnadene reduseres.
Kan teknologi for å variere tømmerbilenes dekktrykk under kjøring kompensere for mangler ved (skogsbil-) veinettets standard? Vil denne teknologien kunne gjøre bæresvake veistrekninger og bratte bakker kjørbare over en større del av året og tilføre industrien jevnere volumer enn hva tilfellet er i dag? Hvis ja, – hvem skal da betale for moroa? En pilotstudie fra NIBIO forsøker å komme opp med noen foreløpige svar på disse spørsmålene.
Central Tire Inflation (CTI) er en teknikk for å variere lastebilers dekktrykk fra bilens førerbytte. Dekktrykket kan senkes slik at kontaktflaten mot vegen økes med 20-25 %. Dette er en klar fordel på vegnettets sva-keste partier, samtidig som det øker trek-kraften i bratte bakker. Teknikken ble opp- rinnelig utviklet til militærformål på 1940-tallet for å bedre framkommeligheten. På 90-tallet ble CTI tatt i bruk på tømmerbiler i USA og Canada. Det var først på 2000-tallet at CTI ble tatt i bruk av det nordiske skogbruket. Resultater fra Sverige viser at systemet har sine største fordeler i områder med finstoffrike jordarter (silt og leire). I nabolandet har CTI slått godt an, og f. eks. SCA sin forvaltning i Medelpad har valgt å utstyre 15 av 38 biler med denne løsningen.
SØKER
NORSKOG
ÅR
2015
BEVILGET BELØP
Kr 60 000,-