Utvikling og utprøving av digitale læremidler for VG2 skogbruk
Bakgrunn
Den digitale utviklingen gir stadig nye muligheter for kommunikasjon og formidling.
Et av hjelpemidlene som nå er på veg inn i skoleverket er iPad. Denne teknologien er i ferd med å ta over for bærbare pc’er i mange sammenhenger. iPad gir helt nye muligheter for presentasjon av fagstoff med skreddersydde læremidler. Ny programvare gjør det mulig å lage pedagogisk gode og fleksible e-bøker. Denne type E-bøker: iBooks – kan distribueres gjennom Apple sitt system, eller via tjenester som Dropbox, Skydrive – noe som gjør oppdatering av innholdet svært enkelt.
Formidling av fagstoff hvor bilder, video og ikke minst lyd erstatter tekstbaserte lærebøker er svært godt egnet for yrkesfagelever. Elevene på yrkesfag er gjerne praktikere, og noen av elever har skrive-og leseutfordringer. For denne gruppen kan tekstbasert formidling være til hinder for faglig utvikling. Prosjektet «Utvikling og utprøving av digitale læremidler for VG2 skogbruk» har over 2,5 år (to skoleår) sett på hvordan iPad kan være et nyttig verktøy for elever på VG2 skogbruk.
Prosjektet hadde følgende mål og delmål:
Mål
Å gi økt læringsutbytte ved å ta i bruk IPad og tilpassede læremidler for elever på VG2 skogbruk.
Delmål
- Prøve ut verktøyet for å se om det kan gi økt læringsutbytte og forenkle hverdagen for elevene
- Ta i bruk IPad som verktøy knyttet til praktiske arbeidsoppgaver som planlegging og bruk av kart.
- Utvikle to lbooks for utprøving til erstatning for lærebøker.
- Vurdere om IPad egner seg for elever under utplassering i PTF.
- Muligheter for å utnytte kompetansen på IPad i lærlingperioden, og da i samarbeid med OKAB
- Faglige e-bøker vil også kunne brukes i andre sammenhenger, f.eks. i opplæring av voksne.
SØKER
Skogbrukets
Kursinstitutt
ÅR
2012
BEVILGET BELØP
Kr 250 000,-