Flytebelter bidrar til redusert marktrykk ved å fordele vekta over et større areal. Brede ribber slik som det er på flytebelter vil redusere marktrykket.
Gjennom intervjuer har prosjektet hentet inn kunnskap og erfaringer hos et utvalg av hogstentreprenører som benytter seg av flytebelter i daglig drift.
Erfaringene er sammenfallende med tidligere forskning. Flytebelter er spesielt godt egnet for å begrense sporskader der bæreevnen er svak og terrenget er flatt. For drifter med brattere terreng eller ujevn overflate med mye stein er flytebelter uegnet. Under forhold med mye snø er flytebelter lite egnet fordi snøen lett pakker seg mellom dekk og belte.
Kostnadene ved bruk av flytebelter er i all hovedsak påvirket av investeringskostnad og tidsbruk tilknyttet omlegging og klargjøring før drift. Sistnevnte kan begrenses ved at det legges opp sesongvise driftsruter slik at behov for omlegging mellom beltetyper blir sterkt redusert.
Skogeier som vil oppleve en økonomisk innsparing i form av redusert eller fjernet behov for sporoppretting etter drift, bør kompensere entreprenør for merkostnaden ved et påslag i driftspris, foreslår prosjektet. Dette påslaget vil i de aller fleste tilfellene være lavere enn alternativkostnaden ved å rette opp sporskadene med gravemaskin.
Prosjektet konkluderer med at bruken av flytebelter bør øke. Det er i hele skognæringens interesse at terrengtransporten ikke fører til sporskader og skadelig avrenning; det vil bidra til å styrke omdømmet.
SØKER
NORSKOG
2022
BEVILGET BELØP
Kr 79 000,-