Digitaliseringsprosjekt et FODA
Prosjektrapport
Forstgruppen AS fikk i 2011 et utviklingstilskudd på kr 300.000 fra Skogbrukets Verdiskapningsfond til prosjektet «Digitale administrative rutiner i skogsmaskinbransjen».
1. Mål med prosjektet
Hovedmål for prosjektet var å videreutvikle de digitale administrative verktøyene Forstgruppen hadde fra før.
Det har dessuten vært et mål å systemet skal kunne selges til resten av skogsmaskin-bransjen i Norge når det var ferdig.
2. Resultater
Det nye produktet kalles FODA (Forstgruppens databaseverktøy). Verktøyet er en videreutvikling av Access-databasen som eierbedriftene har brukt siden år 2000.
Nytt i FODA er:
• Brukergrensesnitt i Excel. Access er lite brukervennlig og et ukjent verktøy for de fleste. Excel er enklere å bruke, og funksjoner og dialogbokser er kjent for de fleste.
• Manuelt arbeid med å bla fram filer, åpne, skrive, lete i og lagre filer, mapper osv er overflødig. All nødvendig funksjonalitet startes fra en eller annen FODA menyknapp. Her er hovedmenyen hvor alle funksjonene ligger:
• Automatiserte og forenklede løsninger for import/eksport av filer
• Kobling til skjemaer for miljøregistreringer, Norsk Standard for skogentrepriser, søknader om f.eks hogst i vernskog og bygging av landbruksveger, osv
• Kopling til fakturering, regnskap og timelister
• Etterkalkyler, drifts- og miljørapporter
• Maskin og medarbeideroppfølging
Databasen er bygd opp rundt prinsippet om at hver skogsdrift er et prosjekt. Alle relevante skjemaer følger StandForD standard, (se www.skogforsk.se)
Brukere av systemet må ha installert MS Office 2010 eller nyere (minimum Excel og Outlook).
Det kan være flere brukere pr installasjon/firma og programvaren holdes adskilt fra databasen.
SØKER
Skoglauget
ÅR
2016
BEVILGET BELØP
Kr 500 000,-