Det er behov for en del flere skogutdannede kandidater i næringen de neste fem årene, for å kunne nå myndighetenes målsetning om økt avvirkning og verdiskaping i skogbruket.
Gjennom prosjektperioden har det blitt utført spørreundersøkelser og kartlegging av dagens situasjon. Produktene prosjektet har utarbeidet har blitt testet på grupper tilsvarende fremtidige grupper man ønsker å kommunisere med.
Arbeidet har resultert i:
– Digital stand (Presentasjon av 5 yrker fra skogbruket)
– Ferdig presentasjon (En ferdig presentasjon som skal kunne benyttes av alle)
– Nye nettsider til Velg Skog
Gjennom prosjektet har man gjort seg erfaringen at det fortsatt er svært lav kunnskap og kompetanse om utdanningsmuligheter og yrker i skogbruket, da spesielt hos rådgivere på skoler og foresatte. Selv om man har utarbeidet nye måter å rekruttere på er dette et kontinuerlig arbeid, da spesielt med sosiale medier i tankene. Et sentralt funn er at sosiale medier og rekrutteringsarbeidet ikke kan gjøres innimellom annet, det må planlegges strategisk. Skogbruket konkurrerer om ungdommenes oppmerksomhet på lik linje med mange andre bransjer som har behov for arbeidskraft.
SØKER
Velg Skog
2022
BEVILGET BELØP
Kr 660 000,-