Rekruttering til skogbruksutdannelsen, både til fagskole- og høyere utdanningsløp, er et at Verdiskapingsfondets satsingsområder. Selv om Fondet hovedsakelig retter støtten mot utvikling av kurs/studieprogram, læremateriell og lærere/instruktører, valgte en i dette tilfellet å sponse en hurtig og sterk merkevarebygging som Velg Skog står for. Flere ungdommer enn for bare 5-10 år tilbake, ønsker nå å studere skogbruk.
Prosjektet “Profilering og rekruttering til skogbruket med Velg Skog produkter fikk bevilget 225.000 kroner av Verdiskapingsfondet. Denne støtten har vært viktig for å få flest mulig skoler, studenter, skogbrukere og skogselskapene til å bruke plaggene og profileringsutstyret til Velg Skog. Dette er produkter som nå blir mer synlig ut blant folk, og som igjen gjør flere nysgjerrige på hva slags jobbmuligheter skognæringen tilbyr og de utdanningene som kreves i skogbruket.
Velg skog sin hovedoppgave er å rekruttere ungdommer inn til skogskolene og universitetene, for å sikre skogbruket og skognæringen tilstrekkelig arbeidskraft og kandidater med den rette kompetansen.
For å nå ut til ungdommene er det viktig med omdømmebygging og profilering. Dette gjøres blant annet ved å bygge opp rundt en felles merkevare som flest mulig forbinder med skogbruk og utdannelse. Velg Skog er blitt en slik merkevare som treffer godt både innenfor skogbruket og ute i allmennheten.
Velg Skog har flere typer klesplagg som brukes i profileringsarbeidet og flere av produktene kan kjøpes i nettbutikken. Velg Skog sponser diverse arrangementer i skogbruket ved å dele ut plaggene og produktene og mange får kjøpt plaggene til halv pris. Dette er kostbart, men samtidig viktig for merkevarebyggingen av Velg Skog.
I tillegg til klesplaggene investeres og sponser Velg Skog i bannere, beachflagg, roll-ups, minnepinner, klistremerker og visittkort.
SØKER
Velg Skog
ÅR
2019
BEVILGET BELØP
Kr 225 000,-