Det overordnede målet med Tenk Tre er at allmennheten skal få øynene opp for tre som en fornybar naturressurs og at vår næring er en viktig del av klimaløsningen og det grønne skiftet i Norge.
I denne fasen har en funnet frem til noen overordnede strategiske grep. Bl.a. vil en i større grad fokusere kommunikasjon på trebruk heller enn skogbruk. Så vil en ta på alvor at budskap som treffer menneskenes hjerter, blir lyttet til og delt.
Konkrete tiltak som Tenk Tre har gjennomført 2021-2022, kan leses i kampanjens illustrative og lettleste sluttrapport. Tenk Tre skal fortsatt produsere og formidle historier om hvorfor skog- og trenæringen er framtida. Formidlingskanalene er:
• Ulike aktiviteter
• Sosiale medier
• PR (ubetalt redaksjonell omtale av sakene).
Det er utfordrende å vurdere hvordan kampanjen har påvirket holdninger og kunnskap. F.eks. har ny undersøkelse vist at enigandelen økte med 10 % på spørsmålet om det å lage bygninger, møbler og andre produkter av norsk tre bidrar til å redusere klimautslippene. En svært lav andel er uenig. Men fortsatt synes folk å ha et lavt kunnskapsnivå om skogbruket og tre-næringen. Fremover vil en spisse målgruppa mot de med lavest kunnskap, kvinnene.
Skogbrukets verdiskapingsfond har støttet det brede bransjeprosjektet i sammen med Skogtiltaksfondet, hvert næringsfond har bidratt med kr 4 millioner.
SØKER
Norges Skogeierforbund og NORSKOG
ÅR
2022
BEVILGET BELØP
Kr 2 000 000,-