Kampanjens første fase er avsluttet. Norges skogeierforbund og NORSKOG er ansvarlige, med NSF som sekretariat og prosjektleder. En bredt bransjesammensatt styringsgruppe følger prosjektet.
Hovedmålet er å spre kunnskap til allmennheten om skogen og trevirkets mange gode egenskaper og funksjoner, og rollen næringen kan spille i omstillingen til en bærekraftig økonomi i samfunnet.
Undersøkelser har vist at folk flest i Norge vet lite om skogbruket og tre-næringen. I tilnærmingen til å økte bevisstheten og dermed påvirke holdninger, benytter en, i tillegg til nettsiden www.tenktre.no, flere kanaler:
- Ulike aktiviteter – skilting i skogen, treplanting, Arendalsuka,
- Sosiale medier – historier om bruksområder og effekter, kåringer av bygg
Flere tiltak har blitt utsatt pga. koronapandemien. Det satses videre frem til 2022, bl.a. på en storstilt skogplantingskampanje, å nå lokalmedia med gode fortellinger. Alt dette må lages. En vil spisse målgruppa mot de som oftest svarer “vet ikke” på spørsmål om oppfatning av næringens omdømme. Kvinner mellom 20 år og 40 år er godt representert blant disse. En vil bruke Instagram mer aktivt, i tillegg til Facebook.
Det er bidraget fra det profesjonelle kommunikasjonsbyrået som er den største kostnadsposten i prosjektet.
Hvilken effekt kampanjen har hatt, vil en få en pekepinn på gjennom en ny omdømmeundersøkelse høsten 2021.
Skogbrukets verdiskapingsfond støtter det brede bransjeprosjektet i sammen med Skogtiltaksfondet, hver har bidratt med kr 2 millioner, og vil støtte avslutningsfasen med tilsvarende beløp.
SØKER
Norges Skogeierforbund og NORSKOG
ÅR
2020
BEVILGET BELØP
Kr 2 000 000,-