Forskningen viser at tilgjengelig hogstmoden skog i bratt terreng er økende, og behovet for helthetlig
planlegging av infrastruktur og driftsformer blir mer og mer aktuelt. Det har ikke vært arrangert kurs i
veibygging og drift i bratt terreng siden 90-tallet. I dette prosjektet har vi samlet digitale verktøy og
litteratur om tømmerdrift i bratt terreng, veibygging og naturfare, med formål om å bygge et kurs for
veiplanlegging i bratt terreng. Kurset påpeker viktigheten av å tenke helhetlig med hensyn på
driftsformer og infrastruktur.
En veiplanlegger i bratt terreng har mange faktorer som må med i planleggingen: Om det kan drives
på vanlig måte med hogstmaskin og lassbærer, om man kan bruke disse maskinene med hjelpevinsj
eller om man må inn med taubane. Kurset har derfor hatt stort fokus på hvordan man skal lese og
analysere terrenget, både visuelt med enkle hjelpemidler på nett og med avanserte GIS-verktøy.
Et av delmålene har vært å finne et nyttig verktøy for planlegging. Vi har vært innom ulike
programmer, og landet på at Softree RoadEng er programmet som fungerer godt for norske forhold.
Programmet kan lese laserdata, bygge høydemodeller, designe selve veikroppen og gjøre analyser for
taubane. Skogkurs vil som et supplement til kurs i veibygging i bratt terreng, arrangere kurs i bruk av
Softree. Softree RoadEng er det programmet de fleste veiplanleggere benytter til planlegging i dag.
Viktige kilder til data er høydedata.no, geonorge.no og kilden.nibio.no. Dette sammen med skogdata,
f.eks. SR16, gir gode forutsetninger for et godt planlagt veiprosjekt i bratt terreng.
Erfaring fra Trøndelag viser at godt planlagte veiprosjekter gir gode resultater. Inndeling etter
hvordan terrenget ser ut og hvilke begrensninger driftsutstyret har, er retningsgivende for hvor veien
kan og bør plasseres i terrenget. Infrastruktur er nøkkelen til å løse ut volum i skogen på en
kostnadseffektiv måte. Dette gjelder i alle typer terreng, men særlig der terrenget er utfordrende.
SØKER
Skogkurs
ÅR
2019
BEVILGET BELØP
Kr 350 000,-